WEB

WEB
**SELAMAT DATANG Ke Laman Blog SRI As-Sa'idiyyah, Seremban - Sebarang pertanyaan boleh berhubung di talian 06-6771197 atau emel di alamat ; admin@srias-saidiyyah.edu.my

Khamis, 13 Mei 2010

Apakah Peranan Anda Dalam Menangani Gejala Disiplin Murid?

Bersama Menangani Gejala Disiplin Murid
JIKA ANDA SEORANG IBU/BAPA
Peranan anda terhadap anak
Ibu bapa adalah orang yang paling rapat dengan anak-anak terutama ibu. Kasih sayang boleh mengikat hati anak-anak di rumah. Salah laku lazimnya berlaku di luar rumah terutama jika jauh dari pantauan ibu. Ibu bapa hendaklah:



  • Mengawasi pergerakan dan aktiviti anak selepas waktu sekolah
  • Menasihati anak yang mula menampakkan penyelewengan
  • Memberi kemudahan anak mengikut kegiatan ko-kurikulum
  • Membelikan bahan bacaan yang bermanfaat
  • Mengawal kegiatan mengakses internet
  • Cari masa untuk mendengar masalah anak
  • Perihatin terhadap prestasi pembelajaran anak di sekolah
  • Semua keluarga bertemu ketika makan
Peranan terhadap guru anak anda
Anda harus memberi kepercayaan penuh kepada guru untuk mendidik si anak. Mereka telah diberi kemahiran untuk berbuat demikian. Sokongan hendaklah diberikan berterusan hingga anak itu dewasa. Ibu bapa dan guru bertukar ganti mengambil alih tugas mendidik anak pada nisbah 60:40. Ibu bapa jua hendaklah:


  • Mengenali guru kelas anak dan berinteraksi dengan mereka
  • Beri peluang guru menjatuhkan hukuman ringan kepada murid yang membuat salah
  • Melibatkan diri dalam kegiatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG)
  • Menghargai guru
JIKA ANDA SEORANG MURID
Peranan terhadap ibu bapa
Hormati ibu bapa. Ibu bapa telah mendidik anda dengan penuh perhatian dan kasih sayang yang optimum, jadi balaslah jasa mereka. Buatlah baik pada ibu bapa, nanti anak-anak kamu akan berbuat baik kepada kamu. Bila anak sibuk untuk berbakti kepada ibu bapa, masa untuk terjebak dengan jenayah akan berkurangan. Anak-anak juga hendaklah:
  • Taat dan patuh kepada ibu bapa
  • Bertindak pantas apabila diarahkan ibu bapa
  • Mengikut nasihat ibu bapa
  • Diwajibkan melapor kegiatan harian kepada ibu bapa
  • Menyenangkan hati ibu bapa
  • Minta nasihat dan pendapat ayah/ibu
Peranan terhadap guru
Kenanglah jasa guru. Guru adalah untuk disayangi, bukan dibenci, untuk disanjung, bukan dikeji. Sepatah ajaran guru mungkin telah merubah kemajuan dan kecemerlangan diri kita. Kenapa mesti kita nodai kejayaan ini dengan kegiatan salah laku yang merosakkan diri kita sendiri? Ingatlah jasa guru. Seorang murid hendaklah:
  • Menghormati guru
  • Anggap guru sebagai ibu bapa kedua
  • Rujuk guru dalam semua hal
  • Ikut nasihat guru
  • Selalu memberi khidmat dan membantu guru
  • Buang anggapan "Guru hendak menyusahkan kita" sebaliknya "Guru hendak mendidik kita"
JIKA ANDA SEORANG GURU
Peranan anda terhadap murid
Didiklah murid secara lebih tersusun dan terarah. Jangan terlalu menekan dari segi kecemerlangan akademik hingga meninggalkan kecemerlang sahsiah. Berperananlah sebagai ibu bapa kedua kepada murid. Anda berfungsi melahirkan insan bukan robot. Guru juga hendaklah:
  • Memerhati murid walaupun selepas waktu sekolah
  • Lebihkan masa dengan aktiviti ko-kurikulum
  • Beri tumpuan lebih di dalam kelas terhadap murid bermasalah
  • Memberi kaunseling murid yang bermasalah
  • Anggap murid sebagai anak sendiri
  • Libatkan murid dengan hobi yang positif
Peranan anda terhadap ibu bapa murid
Jangan memandang rendah terhadap latar belakang ibu bapa yang kurang bernasib baik. Murid dari keluarga demikian harus ditangan sewajarnya. Beri motivasi dan panduan. Bagi kata semangat, "anak anda harus membuka lembaran baru dalam mencapai sejarah keluarga". Guru juga hendaklah:
  • Melaporkan kemajuan pelajaran murid
  • Melaporkan perkembangan sahsiah murid
  • Membantu ibu bapa yang tidak berkemampuan mendidik anak
  • Mengenali ibu bapa murid
  • Fahami dan cuba cungkil kerjaya ibu bapa
  • Beri kaunseling dan letak harapan kepada ibu bapa yang telah kecewa dengan salah laku anak mereka
PERANAN MASYARAKAT
Generasi muda merupakan penyumbang kepada tenaga penggerak masyarakat den negara masa akan datang. Murid adalah komponen masyarakat yang termuda dan masih mentah. Sebab itu bimbingan dan pemantauan terhadap mereka sangat dikan. Antaranya:
  • Ambil perhatian jika melihat perkara yang tidak betul kepada anak jiran anda
  • Mengadakan aktiviti kemasyarakatan yang bermanfaat
  • Mengelak aktiviti kemasyarakatan yang memudaratkan
  • Gerakkan aktiviti peringkat taman, kamping, sarau dan masjid
  • Wujudkan aktiviti kanak-kanak
  • Hapuskan jurang antara generasi muda dan tua
  • Beri bimbingan dan harapan kepada golongan muda yang terpesong untuk berubah
Sumber: Kementerian Pelajaran Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan